TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

24 Dec 2019

Makan di The Siem Reap Backpackers HALAL Restaurant, Cambodia

Assalam dan Hi

SHOPEE KAKNA

Kalau korang berpeluang untuk datang ke Siem Reap yang terletak di bumi Cambodia, korang perlu datang ke Restoran Backpackers Siem Reap yang berstatus halal. Restoran ini memang mudah dijumpai kerana kita mungkin akan tidur di sekitar hostel di sini. Restoran ini juga beberapa langkah ke masjid yang bernama Masjid Naekmah. Sebab utama kami ke sini ialah kerana harganya yang sangat berpatutan berbanding restoran halal yang lain! seriously harganya sangat murah jauh! haha... jadi percutian kami selama dua hari di Siem Reap memang makan di sini saja. 



 Apa yang lagi best ialah, apabila kita order lauk atau menu utama siap pakej dengan nasi dan air sirap! lepastu mereka bagi pula teh botol (sejuk gile dalam teko silver) dan nasi tambah secara PERCUMA! aku rasa perkataan PERCUMA tidak boleh dipisahkan daripada rakyat Malaysia sebabtu semasa aku makan di sini pun, ada juga rakyat Malaysia yang lain. haha. Kemudian, kami dapat juga donut secara percuma sebagai appetizer sementara mereka siapkan makanan. Bagus betul! oh ya, servis laju, setiap meja ada tong sampah, kipas banyak, dan yang paling penting boleh bercakap dalam bahasa Melayu! 

                                

Menu utama di sini ialah:
1. Loklak (Daging atau Ayam) = USD 3.00
2. Amok Fish = USD 3.50
3. Lembu Naik Bukit = USD 5.50 


Loklak daging, aku boleh katakan seperti daging masak paprik. Amok fish pula aku boleh katakan seperti gulai fillet ikan dan lembu naik bukit pula aku boleh katakan seperti sup daging bersama sayur. Namun, rasa dia bukan seperti makanan yang kita selalu rasa di Malaysia. eh memang lain sangat, memang betul-betul makanan air tangan orang luar Malaysia. Yalah sebab makan malam kitorang makan di Wau Restaurant Siem Reap, rasa dia sama saja macam kita makan di kedai Malaysia (pendapat peribadi aku saja). Kuantiti pula banyak yang confirm kenyang! oh ya, percuma juga sambal (yang ada sudu seperti gambar di bawah), sambal ini juga rasa dia tak pernah jumpa di Malaysia. 

Yang kuning itu Amok Fish dan yang ada salad itu ialah Loklak Daging

menu lain

menu lain

menu lain


Popia sayur yang kami beli dan tapau balik rumah. harganya USD3 atau USD5, sorry aku tak berapa ingat. 

Ini menu lembu naik bukit. oh ya, sambal ada tiga jenis tau. sambal putih (belah kanan atas), sambal warna merah dan sambal blackpepper (warna gelap di bawah). harganya USD5.50 tapi berbaloi makan berdua cukup sangat2!!!!! 



 Jangan lupa datang sini ya sebab sedap sangat makan di sini.
















No comments: