TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

20 Dec 2019

Trip Cambodia 2-4 Oktober 2019 (Bahagian 2)

Assalam wbt dan Hi.

SHOPEE KAKNA

3 Oktober 2019


Seawal jam 5 pagi kami sudah terpacak di hadapan hostel dan kelihatannya Abg Salim juga sudah menunggu kami. Perjalanannya aku kira agak jauh juga, dalam 15km dari hostel dengan menaiki tuktuk iaitu lebih kurang 30 minit. Setibanya kami di hadapan pintu masuk utama, staff Angkor Watt sudah bersedia untuk memeriksa tiket kami. Berpusu-pusu pengunjung yang masuk seawal jam 5 pagi itu. Ada yang menaiki tuktuk, kereta, basikal dan motor.

Sudah tiba di pintu pejalan kaki Angkor Watt, kami perlu berjalan pula dari situ ke jambatan yang menghubungkan Angkor Watt. Oh ya, waktu ini driver tuktuk tidak dibenarkan masuk jika tiada tiket ya. Staff Angkor Watt juga memeriksa sekali lagi tiket kami sebelum memberi izin untuk masuk ke arah jambatan. Banyak sangat pintu kan? Dalam perjalanan ke Angkor Watt, ramai tourist guide yang bertanya dengan pengunjung sama ada perlukan servis mereka atau tidak. Kalau tidak silap aku bayarannya serendah USD5. Kami memilih untuk tidak membayar servis mereka.

Kemudian semua orang menuju ke arah tasik berhadapan Angkor watt untuk menikmati pemandangan matahari terbit. Ramai yang ambil gambar dan video. Kami sekadar ambil biasa2 saja sebab matahari terbit di mana2 pun sama. Hehe. Jadi kami tunggu di hadapan betul-betul pintu ke Angkor Watt (pintu lagi??) haha.. korang kalau boleh, downloadlah peta atau pastikan ada internet sebab kat dalam tu besar, mungkin boleh tersesat jadi tengoklah google maps untuk patah balik ke pintu masuk , tempat driver tuktuk korang tunggu.

ramai begini ha orang yang bersedia nak ambil gambar sunset di Angkor Watt

Sunset Angkor Watt

Kami jumpa juga orang Malaysia di sini, sekumpulan orang India. Excited mereka menegur kami adakah kami orang Malaysia. Hehe. Tiba2 rasa united Malaysia! cewah. 

Kami tunggu awal gile di hadapan pintu masuk Angkor Watt kerana kami nak masuk pagoda utama Angkor Watt. Nak beratur sudahlah lama, Panjang pula. Jadi kami tidak mahu melepaskan peluang itu. Dalam pukul 6 pagi, kami dibenarkan masuk. Dah puas ambil gambar di luar tadi, sekarang masuk ke dalam. Kami berpeluang menjadi orang terawal untuk masuk ke pagoda Angkor Watt. Memang agak tinggi dan gayat sangat!

Pagar di bahagian bawah tempat kita beratur sebelum giliran naik pagoda utama Angkor watt. 

Gambar tiga pagoda dari jarak dekat. banyak binaan yang hampir runtuh tetapi orang Cambodia bagus sebab mereka pelihara elok-elok sejarah.


bergambar dengan pagoda utama. 

bergambar di hadapan Angkor Watt. memang tak nampak ramai ya sebab pengunjung yang sibuk tengok matahari tadi baru sibuk-sibuk berpusu-pusu nak masuk. 



Selepas puas ambil gambar sana sini, jadi kami mengambil peluang untuk masuk ke Watt dan temple berdekatan, boleh dikatakan setiap pelusuklah kami masuk! Haha…. Hanya di Angkor Thom saja Abg Salim boleh masuk, jadi kami pun bolehlah ambil gambar Bersama-sama. Hehe. Cuma kami tidak boleh tanya banyak2 dengan Abg Salim perihal Angkor watt dan watt-watt yang lain kerana nanti Abg Salim akan kena denda. Tourist guide di sini berdaftar ya….






kami beruntung mengupah driver tuktuk yang sangat sporting. Abg Salim rajin ambilkan gambar kami dan skill photographer dia juga not bad. hehe

Kami sarapan di Restoran Halal di Kawasan Angkor watt juga. Nasi lemak agak mahal tapi kami lapar jadi kami makan saja. Kemudian sambung semula melawat Watt yang lain. 

Nasi lemak Melayu Khmer. sambal merah ada perisa belacan sikit. harga over priced ialah USD5 sepinggan. nak nangis. haha. kalau darab dengan 4, dah jadi RM20! kat Malaysia cuma RM2.50 je wehhhh hahaha... 



Pokok glamour tempat semua orang nak ambil gambar.


lepas kami ambil gambar begini terus berduyun-duyun pengunjung follow style kami bergambar. hahaahaha. actually ini idea Abg Salim.


Setelah penat, kami memilih untuk pulang. Itupun sudah jam 230 petang. Sebelum lunch, kami meminta Abg Salim untuk menghantar kami ke pejabat pos kerana kami mahu mengepos poskad ke Malaysia dari Siem Reap. Poskad berharga USD1 dan setem berharga USD0.50


Selepas lunch di Restoran Backpackers, kami membayar upah servis driver tuk-tuk. Alhamdulillah USD35 saja untuk dua hari. Sebenarnya boleh nego kalau korang nak. Selepas berehat, kami keluar berjalan untuk makan sosej lagi dan minum air tebu. Balik ke hostel kami tapau ayam panggang.

Tepat pukul 1030 malam, driver tuktuk (anak buah Mey Hong Bus) yang menghantar kami ke Mey Hong Bus di pekan Siem Reap. Bas akan bertolak pada pukul 12 malam. Apabila kami masuk ke dalam bas, oh ini rupanya sleeping bus. Kasut dan selipar perlu dibuka kerana ditakuti akan mengkotorkan tempat... Pemandu bas menyediakan plastik dan kita perlu simpan sendiri. Oh ya, tempat tidur ada 3 baris atas dan bawah. nasib baik aku tak pilih yang atas, lampu tak tutup ya, dibiarkan lampu warna biru lepastu aircond sejuk gila macam duduk kat salji. haha. 



juga diberikan selimut. kerusi tidak boleh adjust dan saiznya agak kecil tapi selesa nak tidur tak sakit belakang. lepastu memang pukul 12malam waktu tidur, faktor mengantuk dan ditambah pula hujan lebat sepanjang jalan membuatkan kami tidur lena. Oh ya, kalau duduk di tepi tingkap, ada plug untuk charge handphone tau. aku duduk tengah, so tiadalah. 

Perjalanan selama 6 jam ke Phnom Penh tetap selepas 2 jam, bas berhenti di tempat makan. Aku kira tak perlu makan sebab kurang diyakini halal makanan di sini. kalau nak beli juga, beli air tin saja. Kami memilih untuk duduk sahaja sementara menunggu pemandu bas makan.   



Perjalanan kami di Phnom Penh, akan aku kongsikan pada lain hari. Jumpa lagi ya... !


Lihat juga:

Trip Cambodia 2019 (Bahagian 1)

Trip Cambodia 2019 (Bahagian 3)

No comments: