TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

5 Nov 2019

Safety Talk bersama APM (Angkatan Pertahanan Malaysia)

Assalam dan Hi

SHOPEE KAKNA

Bulan ini kami ada Program Safety Pledge di syarikat. Jadi pada hari ini kami dihidangkan dengan Safety Talk yang disampaikan oleh PPj (PA) Mulliadi Al-Hamdi bin Ladin Pengarah Bahagian Pengurusan Latihan Angkatan Pertahanan Malaysia (APM).






APM nama asalnya ialah Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia atau JPAM. Slide show saya akan kongsi di sini nanti. Talk hari ini lebih kepada hendak memberi pendedahan kepada awam siapa JPAM. Yelah kalau apa-apa musibah seperti buang sarang tebuan, kunci masuk ke dalam lubang jamban dan lain-lain mesti kita panggil bomba, tak gitu?


Beberapa nota yang saya ambil kira penting juga

1. APM dan Bomba tugas hakiki mereka berbeza ya. Bomba lebih kepada menyelamatkan orang awam dalam bahaya api tetapi APM pula menyelamatkan orang awam daripada musibah. Musibah ye kawan-kawan, bukan musibat.



2. APM, Bomba, Hospital, Polis dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) adalah badan yang dikhaskan oleh kerajaan dalam membantu orang awam ketika dalam kesusahan seperti bencana, kemalangan dll.

3. Jika kita telefon 999, call card mereka panggil akan disampaikan kepada pihak 5 orang tadi. Contoh masalah, ular masuk di dalam rumah. Jika APM boleh membantu dan tidak sibuk dengan perkara lain, APM akan membantu kita tetapi jika APM sibuk, panggilan ini akan didivertkan kepada pihak Bomba

4. Kadang-kadang sepatutnya APM yang perlu bantu kita sebab ditimpa musibah seperti sarang tebuan di tempat tinggi, tetapi APM tak boleh bantu kerana kurang pekakas seperti tangga dll. Jadi masalah ini akan didivertkan terus kepada Bomba. Kenapa mereka tak beli sebab redundant dengan Bomba (kot? adakah cut cost? Itu saya tak pasti)


5. Skala ritcher iaitu bacaan seismic gempa bumi yang diberitahu secara umum ialah bacaan 4.4 ke atas sahaja

6. Dulu-dulu pengurusan bencana diuruskan oleh Majlis Keselamatan Negara, MKN. Kemudian sekarang bahagian membantu orang awam yang ditimpa musibah ini diuruskan oleh NADMA atau APBN iaitu Agensi Pengurusan Bencana Negara. Namun, NADMA atau APBN masih memegang prinsip yang sama dengan MKN, jadi mereka dalam usaha untuk mengubahsuainya.

7. Mengikut laporan ARMOR iaitu pecahan daripada UNION, iaitu agensi yang berada di Indonesia, Malaysia sudah terletak di dalam lingkungan Lingkaran Api Pasifik atau Pacific Ring Fire. Mengapa begitu? kerana kadar kekerapan Malaysia iaitu di Sabah selalu berlaku gempa bumi yang berskala ritcher rendah itu tinggi. Namun hujah ini dipatahkan oleh sekumpulan orang Malaysia yang terdiri daripada NADMA dll. oh ya, perkara ini belum confirm tau. so sebab itu belum nampak apa-apa perubahan dalam buku teks.

8. Bencana alam disebabkan oleh semulajadi seperti hujan lebat tetapi didorongkan oleh kesalahan aktiviti manusia seperti pembalakan terbuka.




9. Ada beberapa perkara perlu disediakan untuk menghadapi bencana. Berikut adalah barang-barang yang sentiasa disediakan supaya jika berlaku kecemasan, terus tarik saja beg ini dan lari.


Seeloknya selepas ditimpa musibah, kita perlu bermuhasabah. Kalau disuruh berpindah, pindahlah, jangan sampai hilang nyawa baru hendak menyesal. Kemudian, sudah dibantu duduk di pusat pemindahan jangan nak over sangat nak makan yang sedap, nak duduk atas tilam empuk dan macam-macam lagi perangai. Bersyukur seadanya.


Sekian terima kasih. 

No comments: