TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

4 Oct 2017

Tempat Menarik Melaka ialah Kampung Morten

Assalam wbt

Kalau sebut-sebut Kampung Morten Melaka, rasanya ramai yg tahu. Yg tak tahu adalah, macam mana nak ke sana? Sebab kita selalu nampak pemandangan Kampung Morten ketika menaiki Melaka River Cruise. Masuk adalah percuma. Nah aku bagi rough peta.

Info 1
Info 2
Ini peta yang aku tulis sendiri. H itu simbol Hospital Melaka. Ada jumpa traffic light 4 simpang yang sangat besar. terus je sampai jumpa traffic light 4 simpang lagi. belok ke kanan. kalau terus, anda boleh nampak Melaka River Cruise Station.

then, ikut peta lah kan.. boleh nampak dah Signage Kampung Morten.

kami masuk, tiada parking khas untuk orang luar. tapi aku rasa tak boleh parking terlalu lama, sebab adat menumpang kan? jalan-jalan agak sempit, tambahan pula jika ada majlis kenduri kahwin. 

Villa Sentosa ialah The Living Museum. Boleh baca details di Link 1 dan Link 2 seperti di atas. Kami tak sempat nak tanya banyak. hehe

Di belakang ini, rumah Melaka paling glamour. ada juga tuan rumah, tapi kami pun tak sempat nak tanya-tanya banyak. datanglah free sahaja. 



Boleh nampak bangunan pink tu, sebelah dia, ada hospital Pantai Melaka. kalau anda familiar dengan jalan-jalan bandar hilir, kat belakang Hospital Pantai Melaka, actually ada parking kereta. tak banyak tapi ada. jambatan ini yang menyambungkan ke Kampung Morten. 

belakang inilah Villa Sentosa. boleh masuk tapi kami tak masuk. hehe. nanti bila Naqib Nasuha dah besar baru kami mendalami dengan lebih. nampak tak bangunan tinggi di belakang itu, itu adalah Hotel Swiss atau The Shore (kalau tak silap namanya). boleh lihat pemandangan Melaka dan Kampung Morten dari bahagian atas. Belum ada rezeki nak ke sana. nanti ada duit lebih, kami naik sana pula :)

Okay, jalan-jalan percuma di Melaka berakhir dengan makan-makan di Pantai Kelebang. lain kali boleh berjalan lagi.

No comments: