TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

10 Oct 2017

Petua Tak Nak Hujan Waktu Majlis Perkahwinan

Assalam wbt

Baca tajuk pun rasa nak tergelak ye tak?

Sekarang musim majlis kahwin semula. Musim hujan pula tidak kira hari bulan. Bulan oktober bukan musim tengkujuh. Boleh jadi, januari juga musim tengkujuh. Ini semua kerana pemanasan global. Ececeh.

Okay, kalau orang jawa ada petua supaya tidak hujan ketika majlis persandingan or pernikahan. Apa petuanya? Kata mak aku, hamparkan / campakkan baju di atas bumbung rumah. Bukan baju sembarangannya tetapi baju bakal pengantin itu sendiri. Pastikan baju yg belum dibasuh.

Seriously, mak aku suruh je buat masa majlis kahwin dulu. Alhamdulillah memang cerah terang benderang. Yg tak best nya, baju yg aku pakai yg dihamparkan ke atas bumbung (read : zink rumah kampung) dah luntur warnanya, jadi tak pernah pakai lepas drp itu.

Boleh cuba petua selagi tidak melanggar hukum syarak dan tak jatuh aqidah, bermaksud tidak terlalu taksub dengan petua. Tak gitu??







Gambar hiasan sahaja. Oh ye, kata orang jawa dulu2, kalau hari dia berkahwin / bersanding adalah waktu hujan, maknanya pernah makan dalam periuklah tu (sepatutnya makan guna pinggan kan?) Okay, petua ini dilihat hanya untuk menakut-nakutkan anak2 supaya tidak makan di periuk / kuali kerana perbuatan tersebut tidak sopan.

Okey itu saja hari ini. Terima kasih.

No comments: