TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

10 Jul 2015

Kisah Isra' Mikraj Yang Kita Perlu Tahu

Assalam wbt

Hari ini kita nak bercerita pasal israk mikraj... okey ini hasil tulisan orang lain.. tapi tanggungjawab untuk aku sebarkan...

*************************************************

Setelah pemergian abu talib dan saidatina khadijah, rasulullah telah melalui 1 moment penting iaitu isra' mi'raj.

Ibnu al-Qayim menyebut rasulullah telah diisra'kan (diperjalankan) dgn jasadnya dr masjidil haram ke baitul maqdis dgn menunggang buraq ditemani oleh Jibril a.s. Rasulullah turun ke baitul maqdis dan mengimami sembahyang bersama para anbiya yg terdahulu.
Selepas itu, Rasulullah dimi'rajkan pd malam yg same ke lapisan langit.

Pertama: bertemu nabi Adam a.s, diperlihatkan roh2 para syuhada' di sebelah kanan, roh2 diseksa sebelah kiri
Kedua: bertemu nabi Yahya a.s dan nabi Isa a.s

Ketiga: bertemu nabi Yusuf a.s

Keempat: bertemu nabi Idris a.s

Kelima : bertemu nabi Harun a.s
Keenam : bertemu nabi Musa a.s

Ketujuh: bertemu nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim sampaikan salam kepada umat nabi Muhammad dan berpesan "syurga itu tanahnya subur tapi tak banyak pokok, maka tanamlah dgn tasbih, tahmid, tahlil, dan takbir."

 Di setiap lapisan langit, baginda memberi salam dan mereka memperakui kenabian baginda.
Then, rasulullah dimi'rajkan ke sidratul muntaha dan dibawa ke baitul ma'mur. Dan kemudian dimi'rajkan ke hadapan Allah.

 

3 perkara yg Rasulullah dpt;
1)solat, drpd 50 rakaat kepada 5 rakaat setelah Rasulullah berulang alik bertemu Allah.
2) 2 ayat terakhir surah al-baqarah (boleh check tafsir masing2)
3) dpt berita drpd Allah bahawa setiap umat Muhammad yg x syirik akan masuk syurga

 
Baginda kemudian menyaksikan beberape perkara; tp ade khilaf dlm riwayat2 yg diceritakan, ade yg ckp ia berlaku di dunia ketika baginda bermimpi dan ade yg terjadi ketika di langit. Wallahualam. antarenye;
 1) melihat malaikat maalik penjaga neraka yg tak pernah senyum
 2) melihat syurga dan neraka
 3) menyaksikan balasan pemakan harta anak yatim, pemakan riba, penzina etc
 4) bau wangi drpd kubur masyitah

Kemudian baginda diturunkan dan balik ke Mekah.
Otw ke mekah tu Rasulullah ade terjumpa sesuatu dan setibanya di Kaabah, baginda telah terjumpa seseorg. Ce teke siape??????

gambar ehsan google aje
Otw baginda dr baitul maqdis balik ke mekah baginda telah berjumpa dgn sekumpulan kabilah yg menuju ke mekah yg kehilangan unta dan Rasulullah menunjukkan mereka unta yg hilang itu.
Sampai je baginda ke Mekah pd waktu subuh, org pertame yg baginda terserempak adelah abu jahal. Abu jahal berbasi-basi tnye Rasulullah dr mane etc. Rasulullah pun cerita la perjalanan baginda dr masjidil haram ke baitul maqdis dan naik ke langit dlm 1 malam. Abu jahal sgt excited dan suruh nabi cerita kepada org ramai.

Abu jahal pun kumpul kan semua org dekat kaabah dan suruh Rasulullah cerita balik semula kepade semua org. Mereka tanye ape bukti jika Rasulullah benar. Baginda menceritakan ttg kabilah yg kehilangan unta. Dorg pun tggu kabilah tersebut sampai ke mekah dan ternyata mereka betul2 kehilangan unta dan unta itu mendahului kabilahnye.

Mereka suruh baginda gambarkan bagaimane rupe Baitul maqdis, lalu Allah pun membuke penglihatan baginda supaye baginda bole gambarkan baitul maqdis. Rasulullah dpt explain pasal baitul maqdis secare detail hingga org2 yg pernah pergi ke Baitul Maqdis sendiri xdpt mendustai baginda.

Tapi kemudiannye ape respon org2 quraisy? " ini adalah sihir yg nyata" mereka memperlekehkan Rasulullah dan bertambah kekufuran mereka.

 Alhamdulillah setel cerita isra' mi'raj. Lepas ni cerita pasal bibit2 ke arah hijrah ke madinah. Selama ni asik celebrate maal hijrah je kan, so tahun ni jom study sikit so that kte bole appreciate setiap kisah sirah.
Kredit to Facebook Adibah Hashim

#1hari1cerita #belajarsirah

Sekian Terima Kasih.

No comments: