TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

13 Jul 2015

Kenapa Tak Boleh Gunakan Sudu Besi Bila Makan Madu?

Assalam wbt

dikatakan madu sangat berkhasiat. Surah An-Nahl ayat 68-69 dirujuk. jadi kami juga membeli..

Hari tu incik hubby ada makan madu.. eh makan ke minum madu ek? tah la boleh la kan... makan madu guna sudu besi je in stead of sudu plastic.. so aku cakap la... ikut petua perlu pakai sudu plastic.. dia Tanya balik kenapa? aku takleh jawab.. so aku cuba nak carik jawapan...

Jawapan aku refer kepada Link 1 Link 2 Link 3 Link 4

Alah aku wiki jah...

Okey madu ni adalah gabungan gula, air dan lain2 komposisinya. Madu ini pH adalah range 3 ke 6. jatuh pada medium asid. secara teorinya asid akan bertindak balas dengan logam.. tapi bukan semua asid dan semua logam.

madu memiliki sifat elektrolit iaitu mengalirkan arus elektrik/konduktor elektrik jika dicampurkan ke dalam pelarut seperti air. boleh mengion atau mengubah komposisi bila terdedah dengan pelarut. gitu ayat yg mudah.

maka, madu ini kalau guna sudu logam, dikatakan khasiatnye berkurangan oleh sebab ada pengaliran arus tadi. tapi aku x pasti berapa laju tahap die bertindak balas. cumanya mengikut persamaan kimia;

madu (before) + air + karbon dioksida --> madu (after) + hydrogen peroksida

dari mana air? air tu kan wap air sekeliling masa kite keluarkan madu dari botol. karbon dioksida dari mana? dari udara la.. kita hembus pun ada karbon dioksida. so hasil hydrogen peroksida ini bersifat mengoksida. which kalau kita guna sudu besi, maka dia akan menyebabkan madu (after) akan bertindak balas dengan sudu besi. aku rasa sebab tu ditakuti khasiat akan hilang.

jadi oleh itu, kita digalakkan guna sudu plastic/kayu what other means supaya madu tak kan bertindakbalas dengan besi. kalau sudah sampai proses ion bergerak kat besi, maka kita makan madu yg tercemar...

yg penting, aku rasa kagum. dulu2 lagi dah ada petua makan madu elak gune sudu besi. tapi dorang tak terangkan dari sudut sains.. hebat wey hebat..

gambar ehsan gugel
 


oh ye, kawan aku dah jadi saudagar madu. ada madu tualang. madu yemen. kalau nak beli madu boleh contact Shahrir 0132466253.

Sekian, Terima kasih.


3 comments:

Anonymous said...

kalau ada sumber air maknanya madu tuan tidak asli... madu hanya cecair tapi bukan sama sekali mengandungi air. terima kasih

Kalam Si Kerdil said...

Mengikut penyelidikan MARDI....dalam semua jenis madu didunia memang mengandungi air di antara 18 - 20 %. Lebah angkut madu sekali dengan air okay.

anakin faid said...

okay terima kasih kerana komen.... madu memang mengandungi air....