TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

6 Jan 2013

Bolehkah Solat Jamak Masa Majlis Kahwin?

Assalam wbt...

Bila dah dekat dengan majlis kahwin ni.. aku selalu tertanya2... sempat ke nak solat Zohor.. sebab kan majlis selalu mase tengah hari.. aku tengok ramai la yg langgar je.. adakah aku akan termasok dalam sebahagian orang yg sengaja meninggalkan solat tu? entah.. aku pun tak tau...yela.. member2 pon akan datang dalam waktu tengah hari ni kan... kalau bersanding kol2 tu cam lambat sangat lak... dorang ni jaoh.. xkan nak tunggu sampai kol2 baru leh jumpe pengantin? haha.. semacam itu la yg aku fikirkan...

Jadi malam ni aku semangat carik info adakah boleh jamak kan? kalau ade mazhab lain benarkan... maka kita leh iktikad ngan mazhab lain tuk kes ni... tapi hampa.. sumenye kate xleh...

Okeh.. ade pendapat best ni... Rujukan Lagi Kalau nak bace penuh.. kredit...

Antara solat yang paling popular ditinggalkan pada hari perkahwinan adalah solat zohor. Bukan berlaku pada orang kebanyakan sahaja, malahan ustaz ustazah juga ada yang kecundang kerana tidak memikirkan perkara ini dan seterusnya terperangkap dalam kesibukan.

Antara sebab-musabab solat sengaja ditinggalkan adalah:

1) Terlalu sibuk melayan tetamu
2) Jadual yang padat dari waktu tengah hari hingga petang (sanding, gambar, makan, etc3)
3) Sayang nak tanggalkan solekan sebab dah berjam-jam ditenyeh-tenyeh mak andam kat muka.

Kebiasaannya waktu majlis bermula antara jam 11 - 12 pagi hingga 4 - 5 petang. Bagi pengantin perempuan, mak andam akan tiba pada jam lebih kurang 10 pagi untuk memulakan sesi menyolek. Takkan masuk waktu zohor, nak tanggalkan solekan, lepas solat nak solek balik? Leceh la kan?

Jadi, apakah kita akan terus membiarkan fenomena ini berlaku pada diri kita (pada yang masih bujang) atau berleluasa di kalangan keluarga dan teman-teman? Sudah tentu tidak.

Ada orang berpendapat, mereka boleh melakukan solat jamak (gabung antara dua solat) kerana darurat. Ada juga yang berpendapat tidak boleh jamak.

Bagi pihak lelaki, mungkin mudah untuk mereka bersolat. Tapi pihak perempuan pula yang susah nak solat dan suami hanya membiarkan sahaja. Pada hemat saya, lelaki sebegini telah gagal melaksanakan tanggungjawabnya sebagai suami pada hari pertama perkahwinan mereka kerana lalai dalam merancang waktu solat mereka.

Antara penyelesaian yang dapat saya bagi adalah dengan mengubahsuai waktu perjalanan majlis sama ada menamatkan majlis awal atau memulakannya lewat supaya ada ruang untuk pengantin bersolat.

1) Mula majlis jam 10 pagi, tamat jam 2 petang  


2) Mula majlis jam 3 petang, tamat jam 6 petang.


Kesimpulannya,,, aku ase aku nak mohon mak abah aku wat majlis kol1230 tuk sanding.. so that aku leh solat zohor di akhir waktu dalam kol4 gitu la.. atlis aku solat kan? xde la aku meninggalkan dengan sengaja...



Rujukan :


Di antara sebab diharuskan jamak & qasar ialah, musafir, sakit, pekerjaan yang mendesak, hujan dan lainnya.Adakah perkhwinan itu dianggap mendesak ? pada saya kita masih boleh mengerjakan sembahyang ketika kita mengadakan majlis kenduri kahwin. Contoh sejarah Rasul menjamakkan solat zohor di waktu  asar malah maghribpun , kerana parit belum siap digali, untuk menghadapi musuh  yang bakal menyerang pada bila-bila masa sahaja dalam perang ahzab 6 Hijrah.
Wallahu a'alam

5 comments:

Anonymous said...

Ενeгyone loves it when indivіduals get together and sharе
opіnіons. Gгeаt wеbѕіte, stick with іt!


Also visit my sitе: pikavippi
Also visit my homepage - pikavippi

Anonymous said...

Wonderful bеat ! I would liκе tο aρprеntіce аt thе same time as уоu amend уour ωebsite, hοw can i subscribe fοr a weblog site?
The aссount hеlρed me a apрropгiate ԁeal.

Ι haԁ been tinу bіt acquаіnteԁ of thіs yοuг broaԁcаst prοvidеd
brilliant clеar iԁea
Here is my webpage : how can i get more instagram followers

Anonymous said...

hey there and thank you foг your information – I've certainly picked up something new from right here. I did however expertise several technical issues using this web site, as I experienced to reload the web site lots of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I'm cοmplаining, but
slow loaԁing inѕtаnсeѕ times wіll often affеct yοuг рlacеmеnt
in gоοglе аnd can damage your high-quality scoгe if adѕ anԁ marκeting with Аԁwοrdѕ.
Аnyωаy I am adding thіѕ RSS
to mу е-mаіl and сould look
out foг a lοt more of your respective excіting cοntent.
Ensure that you upԁate thiѕ аgain vегy soon.


My ωeb-sitе: http://best-retweet.com
Have a look at my page ... advertising with twitter

Anonymous said...

Howdy! Would you mind if Ι share your blog with my zynga group?
There's a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thanks

Here is my site - zulu trade
Feel free to surf my homepage - margin call definition

Anonymous said...

aku rase cam sume orang ni jz spammer je la.. haih haih