TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

21 Dec 2020

Mengukur Kelajuan Menaip Aku 51psm di Fast Typing 2020

Assalam wbt dan Hai.


Hari ini aku banyak memohon kerja baru di laman web yang terkemuka di Malaysia. Macam-macam jawatan aku mohon. Semoga ada berita gembira nanti sebab kita sudah usaha. hanya Allah yang mampu tentukan. Okay jadi dalam pada aku nak mohon kerja, adalah soalan, berapa kelajuan menaip?




Hmm, aku memang laju menaip pun. hehe cuma kalau dah ada ala-ala tournament ni terus kaku jari aku, kejung seribu bahasa. Hadoyai. Lemau sungguh. so inilah result aku! Hoyyeh


Untuk bahasa Melayu, kelajuan aku menaip ialah 51 perkataan seminit atau pun 51 psm. Sebenarnya aku fikir 51 psm tak laju, tapi sebenarnya laju juga weh hahahahaa. Ofcozlah kena berlagak pasal ini belog aku, kalau korang nak berlagak, korang kena ada belog sendiri. 

Untuk bahasa Inggeris, kelajuan aku menaip ialah 44 perkataan seminit atau pun 44 psm.




Aku rujuk di sini. 

*****************************

Purata Kebangsaan

Penaipan terpantas dalam bahasa Inggeris dicatatkan pada tahun 1946 oleh mesin tik elektrik IBM oleh Stella Pajunas, yang mempunyai kelajuan puncak 216 wpm. Walau bagaimanapun, Michael Shestov memegang Rekod Dunia Guinness untuk menaip 800 nombor dalam tempoh lima minit, ralat bebas.

Tidak ramai dari kita boleh mencapai kelajuan dan ketangkasan semacam itu. Malah, purata kebangsaan untuk menaip pada papan kekunci tipikal ialah 37 hingga 44 wpm, atau 150 hingga 200 cpm. Kebanyakan kita juga membuat kira-kira lapan kesilapan untuk setiap 100 perkataan yang kami dapat mengesan, tetapi itu akan meletakkan anda pada persentil ke-90.

Jelas sekali, mereka yang menaip untuk menjaga mengekalkan kelajuan menaip yang meningkat dengan amalan dan masa. Jika anda mencari pekerjaan sebagai setiausaha, anda akan dapat menguji pada kira-kira 50 hingga 80 wpm, atau 250 hingga 400 cpm, dengan tahap ketepatan yang baik. Walau bagaimanapun, jika anda bekerja dalam kedudukan di mana ketepatan dan bilangan pertimbangan sebagai contoh, sebagai pengirim atau keterangan menaip untuk berita, anda perlu menunjukkan bahawa anda boleh menaip 80 hingga 95 wpm, atau 400 hingga 475 cpm.

************************************


Okay, itu sajalah yang aku nak share hari ini. Maka aku simpulkan, aku bolehlah kerja jadi secretary sebab aku taip laju. kihkihkihkih. nak capai 80 - 95 itu mungkin aku kena tulis pagi-pagi kot sebab aku buat test ini malam-malam. okay taknak kalah. nanti kalau aku dapat kelajuan menaip lebih tinggi, aku akan share lagi. okay bai....



1 comment:

Wak Lat said...

ehh engineer pon kene taip laju jugak.. ape klise pakai 2 jari telunjuk 😅😅😅