TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

9 Oct 2018

Hak Pemilikan Strata Untuk Rumah Kos Rendah


Assalam wbt

Kebiasaannya hak milik strata untuk rumah kos rendah selalu diabaikan. kebanyakan pemilik rumah tidak tahu kewujudan hak milik ini. Kesannya, walaupun sudah tinggal di rumah tersebut lebih 20 tahun, hak milik masih berstatus Master. Bukan setakat hendak menjual rumah, malah untuk proses pembahagian harta juga akan mengalami proses yang agak sukar. 

Ada dua jenis pemilikan iaitu pemilikan tunggal atau Master Title dan pemilikan strata atau Strata Title.

Hak pemilikan strata ini diberikan kepada pemilikan berbentuk bangunan, blok berbilang tingkat atau  berbiblang lapisan petak tanah yang dibangunkan di atas sebidang tanah bermilik. Perkataan strata merujuk kepada unit yang dipecah dibahagi kepada berbilang lapisan. Hakmilik strata mulanya telah diperkenalkan pada 1966 melalui Kanun Tanah Negara Malaysia 1965, untuk meningkatkan perundangan bagi pemilikan bangunan berbilang tingkat. Sebelum ini ia dikenali sebagai hak milik subsidiari dengan rujukan bangunan yang didirikan di atas tanah berimilik. Pada pindaan 2007, konsep hakmilik strata diberikan kepada blok berbilang tingkat atau berbilang lapisan petak tanah yang dibangunkan di atas sebidang tanah bermilik. 

Secara mudahnya, pemilikan strata sangat penting terutamanya kepada rumah pangsa, rumah flat, rumah jenis kondo dan rumah jenis pangsapuri. Semasa proses pembelian rumah, kita tidak didedahkan dengan jenis pemilikan rumah, namun sebenarnya by default ialah pemilikan Master iaitu masih bawah hak milik pemaju (developer) perumahan seperti Sime Darby, SP Setia, Glomac dan sebagainya. Dalam tempoh enam bulan penyerahan kunci kepada pembeli rumah, pihak pemaju akan memberi surat penyerahan strata kepada pembeli.

Pembeli perlulah sentiasa memastikan tidak terlepas apa-apa surat. Surat itu perlu dibawa ke pejabat Pemaju untuk menandatangani proses pindah milik. Di dalam surat itu, dinyatakan nombor strata rumah. Nombor ini sangat penting ketika proses jual beli rumah. Andai kata suatu hari nanti, anda berniat untuk menjual rumah tersebut, nombor tersebut akan digunakan untuk membuat carian geran di Pejabat Tanah dan Galian Negeri atau Daerah.


Seperti kes saya, saya ingin membeli rumah kos rendah di Subang Jaya. Nombor geran yang terdapat di dalam salinan SNP rumah masih lagi pemilikan berstatus master. Kemungkinan besar tuan rumah mengambil sikap sambil lewa untuk tidak menukarkan status rumah tersebut. Oh ya, anda boleh memeriksa nombor strata di pejabat pengurusan, untung-untung mereka ada menyimpan data. Jika pejabat pengurusan rumah pangsapuri ini tidak dapat memberi maklumat ini, jadi kita perlu minta maklumat itu daripada pemaju rumah.  Penyelesaiannya, kita perlu meminta bantuan daripada lawyer yang biasa membantu proses jual beli rumah di kawasan ini. Mereka tentu arif dengan siapa perlu dirujuk.

Pihak lawyer  akan menghubungi pemaju untuk memaklumkan akan ada proses jual beli rumah untuk unit tersebut. Dengan itu, terhasillah Undertaking Letter daripada lawyer kepada pemaju. Proses ini mungkin memakan masa lebih dua minggu. Kerana itu, saya ulangi, kita perlu mencari rumah yang mudah hendak dibeli dan tuan rumah asal seorang yang mudah memberi kerjasama. Lawyer yang bijak mungkin boleh memujuk pihak pemaju untuk menyemak nombor strata dahulu sementara keputusan rasmi dikeluarkan. Ya lah, mahu tunggu dua minggu itu agak lama.

Okay, sesudah kita mendapat nombor strata daripada pemaju rumah tadi, jangan lupa lengkapkan permohonan seperti post saya sebelum ini.

No comments: