TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

21 Feb 2018

Seloka Malas Study

Assalam wbt

Dulu, aku ada buat satu seloka. Seloka Rajin Study 

Masa tahun 2006, aku buat pulak Seloka Malas Study. Selamat membaca.


SELOKA MALAS STUDY
 
Kenapalah aku malas study,
Ilmu bukan setinggi Gunung Fuji,
Ilmu bukan sedalam lautan Hindi,
Apatah lagi mengalahkan Imam Syafie.
 
Kenapalah aku malas study,
Result dahla sipi-sipi,
Asyik doa tapi tak usaha tingkatkan prestasi,
Bila lah nak sedar diri?
 
Kenapalah aku malas study,
Duduk melepak sampai 2-3 pagi,
Borak-borak sampai kering gusi,
Masih tak sedar revision tak buat lagi.
 
Kenapalah aku malas study,
Suka sangat belajar mee Maggie,
Last minute barulah tutorial dihabisi,
Baru nak cari nota satu almari.
 
Kenapalah aku malas study,
Ponteng kelas slot pagi,
Datang kelas petang buat plak peta sendiri,
Sampai bila nak jadi macam ni?
 
Kenapalah aku malas study,
Kehadiran laptop alasan diberi,
Padahal itu alasan dah basi,
Sebenarnya bergantung kepada sanubari.
 
Kenapalah aku malas study,
Tidoq sakan macam dah takde esok hari,
Muka Garfield dah jadi sebati,
Syaitan tepuk tangan dan cakap,”You are my sahabat sejati”.
 
Bila umat Islam nak bangkit berdiri?
Kalau hari-hari aku malas study,
Kalau ‘aku’ wujud seribu sehari,
Betapa lemahnya umat Islam masa kini.
 
Bukankah ilmu dapat mencipta teknologi,
Bukankah ilmu perisai semula jadi,
Tapi mengapa masih malas study,
Adakah suka diri dibuli?
 
Agama lain dok rancang strategi,
Kita plak asyik goyang kaki,
Konon berharap pada askar dan juga menteri,
Atau hanya berserah kepada Illahi.
 
Kalau kita asyik menyerah diri,
Sampai bila Islam nak ditindas dicaci,
Marilah study kukuhkan jati diri,
Agar kekuatan Islam bangkit kembali.
 
Nukilan…Anakin..
10julai2006






No comments: