TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

4 Jun 2013

Perbezaan Microwave Oven dan Default Oven

Assalam wbt

Aku selalu confuse microwave oven dengan oven biase tu same ke x? oven atau dalam bahasa melayu nye ialah ketuhar... ketuhar ni adalah electrical appliance. leh berfungsi tuk baking, heating dan drying.

Ada 5 jenis ketuhar ni... ceramic oven, earth oven, gas oven, masonry oven dan microwave oven. Selalu kat kotak tu die letak ketuhar / oven je... maknanye yg tu gune elektrik energy tuk panaskan thermostat or dawai besi pemanas die... maksud di sini, direct heat from electrical. tapi kalau microwave, die ada box yg leh produce microwave dan panaskan thermostat.


Ketuhar gelombang mikro atau microwave adalah perkakas dapur yang memanaskan makanan menggunakan pemanasan dielektrik. Ia berfungsi dengan menggunakan radiasi gelombang mikro untuk memanaskan molekul-molekul yang berpolar di dalam makanan. Pengujaan ini berlaku dalam keadaan yang hampir seragam di bahagian permukaan makanan tersebut di antara kedalaman 1 inci hingga 1.5 inci pada makanan yang lebih lembab. Manakala makanan yang kering, radiasi akan menembus ke bahagian lebih dalam lagi pada makanan. Penembusan ini membolehkan makanan di masak dengan lebih sekata berbanding cara konvensional.


jadi kesimpulan, microwave oven lagi bagus :)




Sumber 1
Sumber 2

Sekian, terima kasih.

1 comment:

Anonymous said...

Microwave oven pon boleh baking ke