TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

17 May 2021

14 Kisah Aku dan Cikgu

Assalam wbt dan Hai,

 

Oleh kerana semalam Hari Guru 16 Mei 2021, jadi aku rasa saja nak kongsikan pengalaman aku bersama dengan guru, iaitu yang aku masih ingatlah. Tak payah nak repeat banyak kali, mak dan abah aku jadi cikgu pertama aku dalam hidup. Okay aku nak perkenalkan cikgu-cikgu yang lain pula.

 

1.     Cikgu pertama aku ialah kakak aku sendiri iaitu Kak Leha. Dulu-dulu dia yang ajar kami daripada kami takt ahu langsung ABC sampai dah boleh membaca. Aku boleh membaca seawal tiga tahun setengah. Cepat gila kan ? kiranya semasa umur aku 4 – 5 tahun memang sudah lancar. Apa yang aku baca? Buku sekolah kakak aku dan kertas surat jemputan majlis walimatul urus. Haha. Tapi aku baca saja Cuma belum faham. Dia siap lukis lagi kat atas kad manila, A untuk ayam, B untuk bola dan seterusnya. Hari-hari dia suruh belajar.

 

2.      Then, teacher during my kindergarten. Her name is Cikgu Zaliah. Cikgu Zaliah sangat baik dan sangat mesra rakyat. Aku suka sangat pergi sekolah Tadika sebab cikgu tak pernah marah. Mungkin sebab aku ditakdirkan jadi budak dah pandai membaca buku masa sekolah tadika, jadi aku rasakan tadika itu fun dan langsung tak stress. Semua benda basic aku dah belajar di rumah sebab kakak aku dah serupa dengan cikgu. Aku ingat sangat sebab orang pertama yang aku sebut “Cikgu”.

 

3.      Cikgu seterusnya ialah Cikgu Ahmad Tazlan. Masa ini aku masuk darjah 1 sekolah rendah. Katanya Cikgu Amat baru tahun pertama mengajar kami. Jadi tiap tahun jadi guru kelas kami kecuali darjah 2 dan darjah 3. Masa aku darjah 1, aku bukan kategori nakal, cuma kadang-kadang keras kepala gaduh-gaduh sampai patah pembaris lepastu kena cubit dengan cikgu. Kemudian, hilang pembaris lalu abah aku belikan. Bila sampai sekolah aku ingatkan pembaris itu kawan aku punya, aku pass kat cikgu Amat. Bila aku balik rumah, mak aku cakap abah yang belikan. Nangis aku. Besoknya aku mintak balik dengan cikgu. Haha. Cikgu Amat satu-satunya cikgu yang aku contact sampai sekarang. Aku rasa aku membesar dengan banyak perkara positif yang Cikgu Amat bekalkan dalam bait kata-kata dia. Aku nak jadi orang berjaya macam dia. Semangat aku membara bila dengar dia memberi semangat.

 

Cikgu Ahmad Tazlan bersama anak dan isterinya 

4.      Cikgu seterusnya Cikgu Emran. Kalau budak sekolah aku, memang semua takut dengan cikgu ini. Cikgu yang sangat sinis! Kahkah. Memang kalau dia marah, semua orang meremang bulu roma. Belum lagi dia koyak-koyak kertas ujian sebab kita tak dapat meet target yang dia nak. Tapi aku rasa cikgu Emran membawa pesan bahawa subjek matematik sangat penting nilainya dalam hidup kita lepastu dia juga ada cakap dunia dewasa ini bukan seperti yang kita angan-angankan. Masa itu aku tak faham tapi sekarang aku dah faham. Huhu

 

5.      Masa aku sekolah kat emaresem menengah rendah dan menengah rendah, kami tidak didedahkan untuk rapat dengan cikgu. Jurang agak jauh jadi aku sememangnya tak berapa ingat nama cikgu kecuali cikgu yang ada medsos. Hehe. Okay Cuma satu cikgu yang aku ingat betul iaitu Ustaz Kamal time emeresem kuale klawang. Nama ustaz ini canggih macam arab-arab tapi aku tak ingat. Aku ingat sebab ustaz ini baik dan ingat semua nama kami walaupun dia cuma ajar subjek Arab atau Pendidikan Agama Islam. Kau bayangkan kelas ada 8 dan setiap kelas ada 25 orang. Dia ingat semua nama. Jadi aku sukalah excited. Haha. Cikgu-cikgu lain jarang ingat nama budak-budak yang tak berapa pandai termasuk aku. Hukhuk. Lepastu ada satu insiden yang lagi membuatkan ustaz ingat nama aku sebab dia ajar Arab. Weh senang gilaaaa time tu, tingkatan 2, waktu peperiksaan semester akhir, aku tidur sebab aku dah habis jawab soalan. Sudahlah aku duduk depan sekali siap bawak jam loceng. Nak dekat waktu habis periksa, jam loceng aku bunyi, terkejut giler weh semua orang gelakkan aku. Rupa-rupanya Ustaz Kamal yang on alarm. Haha Hadoyai.

 

6.      Lagi cikgu yang tak lapuk daripada memori aku ialah Cikgu Anis, cikgu Sejarah sekolah menengah rendah. Ya Allah garang gileeeeee weh ! Lepastu cara dia nak memupuk semangat cintakan sejarah, dia suruh kami hafal sebijik-sebijon ayat dalam buku Sejarah, siap titik koma bracket dll. Lepastu kalau dapat Sejarah gred bukan A, dia akan suruh pelajar bawa sepanduk kata gred apa dan masuk setiap kelas. Malu kehkeh. Lepastu kalau dalam kelas tertidur pulak, dia baling dengan kapur dan lukis titik guna marker permanent kat muka. Haha. Hamek kau. Dari kerana itu, aku suka Sejarah!

 

7.      Oleh sebab aku suka Sejarah masa sekolah menengah rendah, jadi terbawa-bawa masa sekolah menengah atas. Cikgu Zaherah. Sungguhpun cikgu belum berumah tangga tapi cikgu tu baik. Eh kalau dia cakap sinis pun kau tak terasa, kenapa tah aku tak tahu. Kami siap tidur bermalam di rumah cikgu. Lepastu cikgu banyak belanja makan. Baik sangat sampai dah habis university pun kami masih contact cikgu. Cuma lepas kami kahwin, langsung tak jenguk dan whatsapp cikgu, call pun tidak. Tapi aku masih ingat dan insha Allah selalu doakan. Oh ya, cikgu Zaherah rabun jadi dia selalu suruh kami jawab soalan tulis besar-besar. Kau bayangkan sebesar garis satu. Haha. Kesannya kami dapat A sebab tulis banyak-banyak macam banyak isi kemudian penuh satu page. (Dulu-dulu SPM tahun kami kena buat karangan masa jawab soalan. 1 soalan 1 muka surat). Cikgu Zaherah juga penyebab aku suka pada SETEM siap daftar kelab Filateli (kelab setem) untuk keahlian seumur hidup tapi tak tahu apa status sekarang. Hukhuk

 

8.      Cikgu seterusnya Cikgu Daud. Cikgu Bahasa Melayu masa aku sekolah menengah atas. Kerana Cikgu Daud, aku baru faham Bahasa Melayu ini tak mudah ya kawan-kawan. Selama ini aku pandang enteng saja dan malas baca buku untuk tambah pembendaharaan kata. Sebelum ini subjek BM memang confirm dapat A++ gitu tapi dengan Cikgu Daud, paling tinggi pun 70/100. Masha Allah memang rendah! Okay lepastu Cikgu Daud ini seorang yang kelakar gileeee cuma dia tak pernah gelak dengan apa yang dia kata. Kesannya kami terseksa nak gelak setiap kali kelas dia. Hehe.. kemudian, dia jugalah yang pilih karangan aku karangan surat tak rasmi paling baik di sekolah siap jadi contoh. Hekhek bangga kejap. Cikgu BM masa aku tingkatan 4 pun sangat baik tapi kejap aje dia kat situ, dia tukar sekolah lain. Namanya Cikgu Rosliza kalau tak silap.. Mereka membawa mesej BM subjek yang best jadi kesannya BM aku A1. Alhamdulillah

 

9.      Cikgu seterusnya Ustaz Razali, cikgu Pendidikan Islam masa aku sekolah menengah atas. Dia dulu belajar kat Mesir atau negara timur tengah yang lain tak ingat mana, tapi dia dah pergi menunaikan haji setiap tahun sepanjang dia belajar kat sana. Kemudian dia banyak cerita tentang agenda ilmunati, dajjal, akhir zaman dll. Dia selalu cerita pasal tauhid. Sampai kadang-kadang tak belajar langsung pun, cuma dengar dia bercerita. Kertas periksa jangan cakaplah, memang kami selalu dapat A pun, haha tak tahulah jawapan betul ke tidak tapi selalu dapat A. Dia kata ini duniawi saja. Oleh sebab dia selalu cerita macam tu, ada juga yang panas hati tengok. Huhu…

 

10.   Cikgu seterusnya dalam memori aku ialah Cikgu Azman bin Ubin, cikgu fizik. Aku overall memang suka sangat cikgu Azman sebab kebapaan gitu. Baik sangat dan sopan, nak marah pun sopan membuatkan kau jatuh hati pada subjek Fizik. Sayangnya fizik aku hanya dapat gred A2 tapi aku tetap pilih aliran fizik iaitu kejuruteraan masa di universiti.

 

11.   Seterusnya ialah Cikgu Dr Mohammad bin Awan nama dia yang sebenar tapi kami selalu panggil Dr Awan padahal Awan itu nama abahnya. Mengajar kami Analog Electronic masa kat yutipi. Garang sangat dan suka bagi ayat sinis tapi oleh sebab masa itu pun budak baru nak up jadi kami rasa santai saja dan tak terkesan dengan perli semua itu. Ada satu masa, aku lupa tulis nama, aku biasalah tak tulis nama memang sudah sebati dalam hidup aku. Kahkah. Dr Awan suruh datang jumpa dia dan kenalpasti tulisan. Bila dah dapat markah, dia tolak 1 markah sebab tak tulis nama. Sejak daritu, aku selalu tulis nama cepat-cepat sebab takut terlupa. (tapi ada juga 1 insiden terlupa. Lainkali cerita) Kemudian, kerana dia garanglah memori itu ada dan aku masih ingat sampai sekarang. Moga Dr baik-baik saja di Perak.

 

12.   Seterusnya ialah Puan Salina. Mengajar kami subjek apa lupa tah tapi kat yutipi juge haha. Aku ingat sebab Puan Salina seorang yang fun dan sempoi yang juga ex yutipi katanya. Sampai sekarang aku follow medsos Puan Salina. Hehee.. menarik dan positif.

 

13.   Seterusnya ialah Dr Aamir Saeed Malik. Doktor ini penasihat aku masa jaman final year project, yang berasal dari Pakistan. Kenapa aku apply bawah Dr Aamir? Sebab aku nak belajar cakap BI. Haha. Kalau tak aku kaku weh serious kaku tak pandai speaking. Aku bukan dibesarkan dalam surrounding yang mudah-mudah speaking dan aku belajar English pun lewat sangat iaitu tahun pertama aku masuk unibesiti. Kau bayangkanlah teruk nau. Kemudian, Dr Aamir yang bagi aku galakan suruh speaking dan dia suka kerja aku. Alhamdulillah aku dapat A untuk FYP 1 dan FYP 2. Dia ada offer untuk sambung Masters dengan dia tapi aku terpaksa tolak sebab masa itu abah aku dah start sakit dan aku perlukan duit yang agak banyak. Sampai kesudah aku tak sambung masters. huhukhuk

 

14.   Okay Cikgu seterusnya ialah Alen aka Amalina. Eh bukan cikgu pun, tapi aku akan ingat jasa dia sampai bila-bila sebab dialah yang ajar aku Grammar English sampai aku faham dan pandai. Nak dikatakan aku memang BOD*H grammar! Seriously takt ahu macam mana SPM English aku boleh dapat A1. Miracle sangat! Lepastu aku masuk yutipitipu kan, aku jumpa Alen kat sana. Aku bagitahu Alen aku tak pandai langsung English dan minta dia tolong ajar. Yes dia ajar aku beberapa hari sampai aku pandai! Aku dah nekad bila dia kahwin nanti, aku nak bagi hadiah atau aku nak datang majlis dia. Hehe.. Itu jelah the best thing yang aku boleh buat utk balas jasa dia.

 

Dan seterusnya kepada semua guru yang pernah mengajar saya. Terima kasih yang tidak terhingga. Mungkin banyak memori yang terlupa tapi semoga Allah saja yang mampu membalas jasa kalian.

No comments: