TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

20 Aug 2023

Jalan-Jalan di HL Dragon Fruit Eco Farm, Sepang

Assalam wbt dan Hai,

Hari ini kami pergi ke HL Dragon Fruit Sepang. Betul-betul berada di Pekan Sepang, melepasi trafik light sempadan Negeri Sembilan-Selangor. Kalau korang google maps, mesti jumpa punya. Tempatnya ada parking free. Masuk-masuk saja boleh nampak restoran di bahagian kiri dan korang boleh tanya staff di situ, nak masuk kat mana. Atau korang nampak signboard toilet, haa pintu masuk kebun buah naga ada di situ. Mudah saja. Okay boleh bayar tiket dengan QR, jadi agak mudah juga. Tiket dewasa RM10 dan kanak-kanak RM5, jadi jumlahnya RM30. 

Kebun agak luas juga, mungkin dalam setengah ekar. Aku rasa semuanya dari spesis yang sama iaitu yang warna ungu tu. Korang boleh petik tapi organizer akan kira based on berapa biji korang petik. Ya aku tak pasti berapa sebab kami tak petik pun, just tengok-tengok saja. Tak banyak tempat open untuk tengok kebun buah naga, jadi agak jakunlah. Kalau ada tempat yang masuk percuma, tak lakulah sini kan. HAHA. 



Harga masuk ialah RM10 untuk orang dewasa dan RM5 untuk kanak-kanak. 

wajib ambil gambar si sini sebab masuk Malaysia's Book of Record, ladang buah naga terbesar di Malaysia. Yang induk kebun maybe bukan di sini. 


Selepas kita balik dari kebun buah naga, kami pergi ke restoran terlebih dahulu. menu yang disajikan semua berasaskan buah naga. kalau nasi goreng itu, warnanya ungu. air-air semuanya pun ada buah naga, suprisingly sodap weh! HAHA. okay, yang kami beli ini, air dia ada asap-asap kan, siap ada aiskrim atas dia, harganya RM15.90. Kami actually nak smoothie tapi dah habis, tak apalah yang ini pun sodap! Kemudian kami beli teh buah naga atau dragon fruit tea, sedap masam-masam. Ada juga sambal buah naga, pastu kerepek buah naga dll tapi kami tak beli. kami makan fries je, haha kegemaran ramai. Oh ya, beli tiket RM30 tadi kan, dapat baucer untuk orang dewasa. 1 baucer berharga RM10 untuk pembelian RM30. Kiranya masa aku order tadi total RM32.40 gitulah, lepas guna baucer tinggal bayar RM22.40; bolehlah, sedap pun sedap. Untung jugak. Hehe

Meh aku nak share sikit pengalaman nengok pokok buah naga.


Mula-muka mereka tanam bersama-sama, banyak-banyak batang pokok buah naga pada satu tiang. Pokok buah naga macam pokok kaktus, berduri tajam, yang aku jangka memang boleh tahan kalau tiada air. Bila dah ada akar, baru boleh membesar sama-sama pokok-pokok ini. 


Kemudian, dalam banyak-banyak batang pokok buah naga, akan ada tumbuh buah naga di bahagian mana-mana pun, tak semestinya di pangkal ke, di hujung ke, di tengah ke. Ada yang berbuah dua biji pada satu batang, ada yang sebiji je, berdasarkan ketentuan Illahi. Memang bunganya cantik sis. 


Okay ini bunga yang makin matang ye. korang nampak yang hujung tajam tu kan, kalau tekan-tekan yang bahagian atas yang berat bukan bahagian bawah. jadi semakin nak ranum buah tu, dia akan tertolak ke bawah, ke bawah, sampai lah jadi buah naga yang kita nampak tu, yang jenis berlipat-lipat kulitnya tu kan. 


Okay korang nampak tak bahagian bawah tu, pokok-pokok gabungan tadi dah ada batang kayu tapi still tak kukuh nak duduk sebatang, jadi diikat pada tiang simen. Maka yang merimbun tadi bukanlah sebatang pokok je, tapi gabungan beberapa pokok. Lepas kita petik buah naga, akan panjang lagi batang tersebut. Kalau sudah layu, mereka akan cantas saja batang tadi dan akan tumbuh batang lain lagi. SUBHANALLAH, menarik gile!


Okay, kalau dah tak ada tempat nak pergi, mehlah datang sini. korang boleh buat ala-ala lawatan sekolah macam tadi masa kami pergi, ada sekumpulan orang dewasa rasanya ada company treats kot, pun datang sini dengan satu bas. Jadi, apa tunggu lagi, sila serbu. Sekian terima kasih. 

No comments: