TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

10 Jul 2023

Cita-Cita Sebenar Aku ialah Cikgu

Assalam wbt dan Hai,

Hari ini aku nak cerita tentang sesuatu. Aku sebenar-benarnya bercita-cita untuk menjadi seorang guru matematik. Sayangnya cita-cita aku tak kesampaian yang akhirnya membawa aku menjadi seorang jurutera. Bukan nak kata masyhuk atau tidak. Tapi aku lebih cenderung untuk belajar dan mengajar. Jadi jurutera tidak mengajar orang lain, nak-nak engineer cabuk macam aku. Hehe. 

Masa aku di sekolah, tiada pendedahan macam mana nak jadi cikgu. Nak kena belajar apa, di mana dll. Kebanyakannya pendedahan untuk menjadi seorang jurutera dan doktor. Itu yang termohon biasiswa Mara untuk jadi jurutera. Sayang seribu kali sayang. 

Sepatutnya, selepas SPM, aku perlu ambil Kolej Matrikulasi subjek Sains Fizik, kemudian sambung kepada Ijazah dalam Pendidikan Matematik. 

Kepada sesiapa yang masih tercari-cari nak belajar apa masa ijazah nanti, korang fikirlah sebaiknya supaya tidak menyesal di kemudian hari. 


Tak mengapalah, walaupun Allah tak mengizinkan aku mencapai cita-cita ini, semoga Allah membalasnya dengan berkat kesabaran yang ada. 

Terima kasih 

No comments: