TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

25 Mar 2019

Penyelesaian Apabila Bateri Kereta Kong Di Kawasan Rumah Flat

Assalam wbt dan Hai,

SHOPEE KAKNA

Memang mimpi ngeri sangat bila kita lupa tutup lampu kereta ketika waktu hujan di malam hari. Besok pagi apabila kita nak start enjin, kereta MATI sebab bateri kong.... uwaaaa... mimpi ngeri sangat sebab kita duduk di rumah flat atau rumah pangsapuri yang sesak dengan kereta, belum kira yang double park lagi.

Ditakdirkan hari itu aku park di tempat yang sempit. Tak boleh nak jumper pun sebab tempat sempit. Arghhh sudah macam mana ni? Pilihan apa aku ada?

1. Aku jumper kereta. Cara dia, aku terpaksa tunggu hampir sejam sehingga kereta sebelah pergi kerja. Kebetulan hari itu, kereta sebelah kiri dan kanan boleh pulak pergi kerja pukul 9 pagi... Setelah jumper kereta, malangnya bateri tetap kong, tak boleh start kereta.



2. Charge bateri dengan bateri bank kereta. korang ingat handphone aje ke yang ada bateri bank? boleh check di Lazada atau bengkel workshop. Malangnya kereta bukannya duduk dalam pintu pagar. Mana boleh perhatikan lama-lama kat parking kereta tu, panas oi... Sebab take time jugak, maybe dalam 8jam...


3. Incik husband buka bateri dan charge di kedai, selalunya bengkel-bengkel kereta ada charger untuk bateri kereta. contoh di Shah Alam, bengkel di Batu Tiga yang ada tulis Michelin besar tu, kat simpang traffic light nak ke Subang Hi Tech. oh ya, bersebelahan dengan Restoran Mamak Ali Corner. Korang yang familiar sini mesti tau. 8 jam charge berhara RM10. kena simpan resit sebab ramai suka tipu-tipu...


4. Okay,,, yang ini last... Kalau langkah 1, 2 dan 3 tidak boleh jugak... terpaksa beli bateri kereta yang baru.... 

untuk sesiapa yang kurang pasti dengan proses pembukaan dan pemasangan bateri, boleh refer di youtube. atau minta tolong sesiapa juga ya... kalau nak buat sendiri, pastikan ada sepana boleh laras atau sepana hidup, atau juga kalau ada sepana yang betul2 sama saiz dengan nat tersebut lagi baik. tak berapa susah, aku pernah jugak tukar bukak sendiri dulu2 masa zaman bujang... 


Pengalaman aku, myvi aku tak berapa compatible atau tak berapa sesuai dengan bateri kereta Amaron. aku rasa sangat tidak berpuas hati dan tak akan beli lagi jenama Amaron. Sebabnya masa bateri aku kong ni, kong dia teruk sangat sampai jumper pun tak boleh hidup. atleast dulu masa aku guna jenama apa tah yang aku beli kat stesen petronas saja, bila kong, jumper terus okay... aih... harap2 amaron jangan buat hal. bulan ini aku nak beli tayar kereta yang sudah haus sangat tu.........


Sekian,,,, terima kasih.

1 comment:

عبده العمراوى said...
This comment has been removed by a blog administrator.