TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

7 Feb 2023

Panduan Membeli Baju Sekolah Agama Budak Lelaki

Assalam wbt dan Hai,

Okay hari ini saja nak kongsikan tips hendak membeli baju sekolah agama kanak-kanak lelaki. Sebab apa aku kongsikan sebab aku juga pernah tersalah beli. Hehe. Korang boleh beli di tempat-tempat yang menjual baju sekolah seperti Hari-Hari, Pasarayaku, Pasaraya Sakan, Pasaraya Longwan, Canggih dll. Setiap kedai memberi harga yang berbeza walaupun mungkin jenamanya lebih kurang sama. Harganya dalam RM26 ke atas sepasang. Yang paling murah aku pernah jumpa ialah di Pasarayaku. Memang harga sepasang RM26. Jika dibandingkan di Hari-Hari, harganya mencecah RM35 sepasang, tetapi itu yang paling mampu milik di Shah Alam. Hehe. 

Ada dua jenis baju sekolah lelaki, yang jenis licin atau jenis kain cotton. Kain licin lebih tahan koyak kalau anak korang terjatuh. Kain cotton pulak, mudah terkoyak jika terjatuh. Budak-budak lelaki memang agak lasak berbanding budak perempuan. Kalau seluar saja terkoyak, korang boleh beli seluar sahaja di dalam Shopee. Boleh google sendiri untuk banding beza harga. Cuma, korang kena agak-agak sama tak warnanya. Hehe.

Warna baju sekolah pulak ada jenis yang putih, dan putih nila. Ikut koranglah nak yang mana. Aku pilih yang putih nila, sebab nampak cantik, dan tak perlu nila nanti. haha. 


Aku cadangkan korang beli yang kolar tiada butang, maksudnya korang pilih yang ada 3 butang saja. Awal-awal darjah 1, budak ni kadang tak berapa pandai nak masukkan butang dalam lubang butang, jadi lebih baik tiga butang saja. Kalau 4 butang, nanti yang paling dekat dengan leher memang tak akan dibutang. Selalunya sempit bahagian leher, tak selesa nak dipakai. 


ahha gambar di atas, aku beli yang ada 4 butang, memang susah nak butang. Jadi aku improvise baju dengan menggunakan butang katup, boleh dapatkan di kedai Eco ye. Aku jahit di bahagian belakang butang putih. Memang mudah untuk anak nak pakai baju sekolah, cepat. 

Bahagian lencana pulak, kalau korang nak jimat, boleh saja jahit lencana guna jarum tangan. Kalau korang hantar kedai, satu lencana dijahit dengan harga RM5. Nama anak pada kocek baju boleh dibeli daripada sekolah masing-masing. Awal-awal darjah 1, cikgu kelas akan bertanya siapa yang ingin menempah lencana nama. Kemudian darjah 2 dan seterusnya, ibu ayah selalu beli sendiri. Lencana juga sama, awal-awal cikgu yang open order. Seterusnya, anak-anak boleh beli sendiri ketika waktu rehat. 

Itu sahajalah perkongsian. 

Sekian, terima kasih. 

No comments: