TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

7 Feb 2020

Pengalaman Kelopak Mata Atas Kiri Berkedip atau Menguit

Assalam wbt dan Hi,

SHOPEE KAKNA

Baru-baru ini, kelopak mata kiri bahagian atas asyiklah terkedip-kedip atau menguit atau bahasa inggerisnya Eye Twitching. Yang peliknya, mata saya akan terkedip pada waktu petang saja. Jadi saya google juga apakah sebabnya. 

Mengikut istilah orang dulu-dulu, Link 

Mula-mula aku percaya juga. Mata aku belah kiri bahagian atas berkedip selalunya pada pukul 4 petang hingga 8 malam. Katanya memperoleh perkara yang baik. Jadi, aku dah seronok sangat. 

MATA KANAN

6 hingga 8 pagi – akan  ada yang menggoda atau mengganggu.
8 hingga 10 pagi – akan ada yang berkhianat.
10 hingga 12 tengahari – akan ada urusan yang tidak baik.
12 tengahari hingga 2 petang – akan menghadapi perkara yang menggirangkan.
2 hingga 4 petang – akan ada wanita yang mempunyai perasaan menginginkan sesuatu.
4 hingga 6 petang – akan didatangi orang tua atau saudara.
6 hingga 8 malam – akan menerima tetamu dan seterusnya mendamaikan sesuatu yang baik.
8 hingga 10 malam – akan mengunjungi saudara mara untuk menguruskan sesuatu perkara.
10 hingga 12 tengah malam – akan diundang orang yang mempunyai hajat.
12 tengah malam hingga 2 pagi – akan ada yang jahil
2 hingga 4 pagi – akan menghadapi perkara yang menggirangkan.
4 hingga 6 pagi – akan mendapat rezeki atau keuntungan.

MATA KIRI

6 hingga 8 pagi – akan didatangi tetamu dari jauh.
8 hingga 10 pagi – akan menghadapi perkara yang menggirangkan.
10 hingga 12 tengahari – akan menghadapi perkara yang menggirangkan.
12 tengahari hingga 2 petang – akan mendapat keuntungan daripada perdagangan atau dari sumber-sumber lain.
2 hingga 4 petang – akan mendapat keuntungan berupa barangan.
4 hingga 6 petang – akan mendapat rezeki atau keuntungan.
6 hingga 8 malam – akan didatangi tetamu yang menyebabkan kegirangan.
8 hingga 10 malam – akan dikunjungi oleh saudara mara.
10 hingga 12 tengah malam – akan mendapat pertolongan dari pihak lain.
12 tengah malam hingga 2 pagi – akan mendapat kesusahan atau diserang penyakit.
2 hingga 4 pagi – akan didatangi tetamu dari jauh.
4 hingga 6 pagi – akan dikunjungi oleh saudara mara

Mengikut teori sebenar, Link 1 (bahasa Melayu) , Link 2 (bahasa Inggeris)

Selepas aku baca semula secara teorinya, mata berkedip atau menguit adalah disebabkan oleh :


  • Pengambilan kafein dan alkohol terlalu banyak sehingga menyebabkan keadaan tubuh kering… lalu menjadikan otot kekejangan dan menguit.
  • Radang pada mata disebabkan alah boleh mempengaruhi mata untuk menguit.
  • Kekeringan bebola mata menjadi punca iritasi yang turut menyumbang kepada permasalah mata menguit.
  • Kekurangan tidur menyebabkan keadaan dan fungsi mata jadi lemah/letih, lalu menyebabkan mata menguit.
  • Merenung komputer atau peranti terlalu lama bisa menjadikan otot di keliling kawasan mata jadi terlampu penat sehingga menjadi punca kepada masalah mata menguit.
  • Pengambilan sesetengah ubat-ubatan turut boleh menyebabkan mata menguit.
  • Tertekan

Mata aku tertancap kepada satu sebab iaitu pengambilan kafein ! Aku memang minum kafein terlalu banyak pada akhir-akhir ini. Yelah, pagi aku minum green tea dan petang aku minum nescafe. Memang tak elok sebenarnya untuk badan. Soalan yang selalu bermain di minda aku ialah:


Dan, aku baru tahu yang air teh hijau atau GREEN TEA juga mempunyai KAFEIN

Sejak aku tahu perkara ini, aku terus berhenti pengambilan green tea dan nescafe. Alhamdulillah masalah mata berkedip atau menguit sudah tidak ada lagi. Jadi aku simpulkan memang kerana kafein! Sedih pula sebab aku perlu tinggalkan kafein. Bayangan aku setiap petang ialah makan biskut cicah dengan air Old Town White Coffee Hazelnut. Memang menyelerakan untuk minum petang. 

Semoga bermanfaat atas perkongsian ini.


Sekian, terima kasih.

No comments: