TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

8 Jul 2013

Review Novel Doa Untuk Aku, Bahruddin Bekri

Assalam wbt

Review novel arini adalah Doa Untuk Aku, Bahruddin Bekri. aku memang peminat setia.. aku ase tinggal 5 novel die je yg lom jatuh ke tangan aku..sebab aku x jumpe..dan pts pon x nak restock... okeh berbalik kepada review. aku bagi rating 4.08/5 banyak gak tu kan? ok nampak x fair sebab die author faveret tapi memang aku suka ape yang die tulis.

okeh cerita berkaitan sorang watak name Adly dan kawan baek die Kassim. depa berasal dari mukim Hulu Baleh where located at rural place Sarawak. aku pun tataw area mane... tapi pedalaman sangat yang dorang tak bape tahu pasal Islam... dorang terjumpe dengan sorang pemotong rumput.. dan pemotong rumput tu la asalnya yang bercerita mengenai doa itu senjata bagi orang islam.. kan kite selalu cakap... cukup 40 doa, termakbul la tu... hehe.. selalu x cakap? aku selalu wey.... hahhaaha

ok... nak dijadikan cite, ayah adly dah melarikan diri gi mane tataw.. jadi mak die la yg membesarkan.. aku lupe lak mak die ade lagi ke x... tapi adly n kassim ni dapat lah masok universiti Kuching... hehe.. kat sane adly amek kos ekonomi. dorang solat kat masjid dan jumpe sorang bernama jefry atau panggil ustaz. ustaz soh dorang masuk berzanji. dorang tataw berzanji pon... tapi sejak tu dorang rapat.... dan dari situ la ustaz taw yang depa x berkhatan lagi.. nak x nak kene la berkhatan secara manual.. sebab malu la nak berkhatan beramai2...

pastu adly at de same time, ade projek grouping yg diketuai oleh amin bin damit.. amin ni gile kuasa. kumpulan die pon nak name amin bin damit. ade dua dak pompuan lagi jadi grup dorang iaitu zulaikha dan sarah. dorang ditugaskan untuk mengkaji pasaran motor mobenas kat sarawak. sebbek sarah ade keta, jadi dorang gi mane2 naek keta... oh ye.. dorang ni secara x sengaja telah membantu kes siasatan polis pasal kecurian motor mobenas kat sarawak. ape lagi taiko die marah la.. geng tu bernama GNI (geng name indah) which dorang nye name indah2 belaka.. kalau name asal Sarkawi jadi la Steve. camtu la kekdahnye... x memasal GNI ni tadi mencari seluruh sarawak siapakah kumpulan amin bin damit yang dorang dakwa pesaing dorang.. padahal dak kolej je...hahaha

dalam mase yg same, adly masih rajin carik pasal doa.. dan die listkan doa yg termakbul dan camne doa yg betul. contoh doa yg termakbul drp orang yg lapang dan gembira & orang yg teraniaya.. misi die ni pelik.. die nak cari orang yg lapang tu sendiri tuk doakan die supaya lulus peksa.. sebab die ase doa drp diri die je x cukup... haha... yg ni start gelak2.. macam2 cara die wat nak dapatkan doa tu. panjang berjela kalau nak share.... sampaikan kumpulan amin bin damit tadi pon tolong adly sekali....

mase dorang kecik2, ada dak name elizabeth 1 sekola ngan adly n kassim, rupanye jumpe kat universiti yang sama. dan x sangka elizabeth salah sorang GNI. dan kumpulan amin bin damit pon ditangkap oleh GNI..nak dibunuh lah sebab membocorkan rahsia kat polis. orang pertama yg mungkin nak kene bunuh ialah adly. tapi adly buat permintaan untuk solat sunat 2 rakaat terlebih dahulu... die mintak nyawanya dipanjangkan. (orang teraniaya kan) pastu sebbek sempat. polis datang dan selamatkan... rupa2nya elizabeth cume menyamar je dalam GNI sebab die nak taw mane ayah die. ayah die pon ilang cam ayah adly.. eceli ayah dorang dua ni ditangkap oleh GNI untuk buat ujikaji dadah.... okeh sebbek la cume cedera fizikal...

finally adly jumpe balik ayah die..dan ayah die janji nak tinggal dengan die lagi kat hulu baleh... so adly tade la kesepian lagi..dan die ada ayah tuk doakan....

nota aku: eceli cite die panjang..tapi aku pendekkan sebab aku x larat nak tulis.. kalau aku x tulis A,,, nanti x lengkap.. kalau aku tulis A, nak kene tulis B.. ha camtu lah... hehehe


komen aku: cite bahruddin bekri ni memang suke banyaaaaaak sangat konflik! konflik sane sini tapi sumeeee nye ade kesinambungan... ! kadang2 konflik die terlalu complicated sampai aku x pecaya kat dalam dunia ada ke konflik camni dan boleh ke selesaikan? ha camtu....

pastu, die suke cite area sarawak dan orang tu belajar/lepasan jurusan ekonomi.. aku ase author memang jurusan ekonomi... dan finally jadi penulis... cite die juge banyak falsafah yang tah pape tapi logik akal.. haha... tapi kalau panjang berjela pun penat gak nak bace... cume sebbek die banyak info! sangat banyak! so aku tetap suke.... cam dalam cite ni, die tekankan pasal doa dan tawakal dan usaha sorang hamba itu...

No comments: