TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

26 Oct 2014

Cerpen : Dia Bukan Milikku (Part 2)

Aku tak berani nak pandang muka dia. Aku tahu tatkala itu muka aku dah merona merah. Merah sebab menahan perasaan malu dan merah sebab menahan rasa hendak membuang hajat. Memalukan tujuh keturunan! Alamak! Lebih tragis dan memalukan! Lelaki itu mula menutup hidungnya. Tapi masih cool dan tersengih-sengih. Macam mana aku boleh melepaskan bom atom keluaran terhad Adawiyah ni? Kalah bom atom Hiroshima dan Nagasaki. Masa kurasakan sangat lama. Malu tadi bertambah-tambah macam nak masuk dalam tin biskut. Sebelum aku keluar, sempat aku meminta maaf sebelum berlari mencari toilet. Aku dah tak terfikir ke mana hala tuju lelaki idamanku itu.

“Oh mak kau!” aku melatah. Terkejut kerana lelaki itu masih berdiri tegak menunggu di luar pintu tandas.

“Sorry tadi, awak kenapa tunggu kat sini?” aku pantas saja bertanya.

“Awak masuk salah toilet. Tak sempat saya nak cakap apa-apa, tapi awak dah redah masuk. Mujur tak ada mana-mana staff yang nak guna toilet tadi. Tu yang saya berjaga kat pintu ni. “

Aku pandang simbol orang lurus tanpa gaun, ya, aku memang dah salah masuk toilet. Ini confirm kes dah malu sakan. Aku menelan air liur. Sudah berapa kali aku memalukan diri sendiri di hadapan si dia, lelaki pujaan aku.

“Lagi satu, saya nak saman awak!” nada mukanya cukup tegas. Aku terpinga-pinga. Apa maksud dia?

“Dua sebab! Sebab satu, awak sedang pijak kaki saya”, mulutnya dijuihkan ke arah kakinya yang aku pijak. Dah lah aku pakai wedges. Oh my god! Teruknya aku. Aku cepat-cepat berganjak dan menunggu sebab kedua untuk diterangkan. Tangannya memicit-micit hidungnya yang mancung.

“Saya nak saman sebab awak dah cemarkan udara yang saya hidu tadi, selama beberapa minit”, mukanya tiada gelak tanda gurauan.

“Mengikut perlembagaan Negara, muka surat 15, akta 1978, barang siapa…”

“Awak nak saman saya betul-betul ke? Apa tuduhan awak nanti?”

“Saya cakap, awak tuttt di dalam lif dan… “ dia sudah tidak tahan gelak dan ketawa bagai sudah seribu tahun tak pernah ketawa. Gelaklah gelak. Sedap sesuka oren dia nak kutuk aku kan. Aku menjeling tajam. Jam ku lihat masuk pukul 7 malam. Amir pasti sedang menungguku.

“Saya gerak dululah”. Aku mematikan gelaknya.

“Sekejap. Awak tertinggal dua benda ni. Mata awak tak payah nak terbeliak sangat lah, saya tak takut punya. Satu, awak tertinggal dompet Hello Kitty ni dalam lif tadi. Kedua, awak tertinggal hati awak kat sini.” Matanya membawa mataku ke arah tangannya yang sudah diletakkan di atas bahagian jantung. Maksud dia apa ni? Janganlah main-mainkan perasaan aku. Semasa aku mengambil dompet itu dari tangannya, sempat dia berbisik memberitahu namanya ialah Syafiq. Pertemuan yang sungguh memalukan itu masih segar dalam ingatanku.

“Ad! Kau ni kan. Aku bebel-bebel dari tadi, kau tak dengar ke? Penat lah aku cakap pasal persediaan perkahwinan aku”, tangan Fara yang hinggap di dahiku membuatkan aku kembali ke landasan realiti, yang aku sedang berada di Kuala Lumpur tapi fikiranku dah lama melayang jauh nun ke Batu Pahat menyingkap tirai detik perkenalanku dengan Syafiq.

**************************
Pagi itu, usai majlis makan-makan sempena merasmikan kiosk kami yang baru di Muar, Datin mengadakan jamuan ringkas di kantin. Selepas ucapan ringkas daripada Datin, beliau memperkenalkan aku pada khalayak. Aku bukan siapa-siapa. Rasa tak perlu kot. Aku senyum kelat sambil perhatianku dialihkan kepada menu lunch hari ini, Nasi Beriyani Gham Batu Pahat yang sudah tersedia di meja seperti sedang melambai-lambai perut yang sedari tadi berkeroncong ‘Apo Kono eh Jang’. Pertama kali aku makan terus jatuh cinta kepada Batu Pahat. Eh, cinta kepada makanan atau anak jatinya? Aku menggeleng.

“Apa yang geleng-geleng, angguk-angguk tu Cik Adawiyah?” Syafiq sudah berdiri di sebelah ku berpeluk tubuh. Dia senyum. Amir ada di sebelahnya. Aku baru tahu yang Amir dan Syafiq bersahabat sejak di bangku sekolah, terpisah beberapa tahun kerana belajar dalam bidang yang berbeza. Amir mengambil jurusan Sains Sumber Manusia di UTM manakala Syafiq mengambil jurusan kejuruteraan elektrik di UTHM. Tak sangka, mamat yang selenga ni seorang engineer rupanya. Maknanya dia orang ni sebaya? Syafiq muda setahun daripada aku? Gulp!

Tengah hari itu kami berborak panjang. Nampaknya Amir yang semangat memancing cerita antara kami. Kulihat Syafiq lebih banyak berdiam dan sesekali tersengih. Oleh kerana hari ini hari istimewa, Datin memberi keizinan untuk kami pulang ke rumah lebih awal.

Kilat sabung-menyabung. Hujan pula tidak malu-malu menyembah bumi, hotel kelihatan sangat jauh. Kebiasaannya ada driver teksi yang lalu lalang di hadapan kilang, tapi hari ini langsung tiada kelibat kereta kuning biru. Lantaran itu, Anis, budak praktikal di office aku mempelawa untuk pulang ke rumahnya di Parit Yaani. Setibanya di rumah, bau ubi goreng dan ikan masin awal-awal menyapa hidungku. Berselera sungguh.  

Selepas mandi, aku berborak dengan keluarga Anis sambil menikmati ubi goreng. Aku pandang isi rumahnya, beratap zink tanpa siling dan bahagian ruang tamu yang tinggi sedikit kedudukannya daripada bahagian dapur. Kata Anis kalau tiba musim banjir, barang-barang bolehlah disimpan di bahagian yang tinggi itu, tidaklah dilarikan oleh arus yang tidak terduga derasnya. Kata Anis lagi, pada tahun 2006 lalu, kawasan rumah mereka memang banjir teruk, paras air sudah melebihi bumbung rumah! Tak dapat aku bayangkan! Memang pengalaman menarik. Dalam pukul 10 malam, kami semua sudah masuk bilik. Kalau di Bandar, pukul 10, malam masih muda. Masih bising dengan jerit-jerit kota. Namun di sini, 360 darjah berbeza. Kedengaran bunyi hujan jatuh di atas bumbung rumah sangat ikhlas, aku leka dibuai perasaan dan akhirnya tertidur.

Pagi esoknya, aku terlupa yang aku perlu hadiri meeting di kilang. Anis MC kerana badannya panas, mungkin akibat main hujan semalam. Nak drive aku tak pandai. Terpaksa minta tolong Amir untuk menjemputku. Malangnya, Amir sedang membuat lawatan ke tempat pemborong di Muar. Amir mencadangkan aku meminta pertolongan Syafiq. Aku segan dengan dia. Tapi meeting perlu dihadiri. Samsung S3 dikeluarkan daripada beg tangan.

Mesej:
Adawiyah : Assalam, Syafiq kan? Ini Adawiyah, staff Datin dari KL.
Selang beberapa minit.
Syafiq : Adawiyah mana?
Takkan dia dah lupakan aku. Sengallah laki ni.
Adawiyah : Sayalah, kawan Amir. Kita jumpa semalam masa lunch.
Syafiq : Saya tak kenal. Lalala…
Adawiyah : Tak kenal takpelah.
Syafiq : Hehe, takkan merajuk. Ok saya kenal. Ye ada apa-apa yang boleh saya bantu tuan puteri?
Adawiyah : Jangan nak mengada-ngada boleh? Saya nak mintak tolong awak ambil saya kat Pt Yaani. Saya ada meeting pukul 10. Tapi saya tak tau macam mana nak pergi kilang.
Syafiq : Teksi?
Adawiyah : Kat sini tak ada teksi.
Syafiq : Ok. Bagi alamat penuh, nanti saya ambil awak. Jap. Tapi ini bukan free of charge.
Adawiyah : Ok… nanti saya bayar ya encik supir.

Nak mintak tolong pun susah. Bukan pertolongan ni free. Aku bayarlah tambang nanti. Kecoh betul. Tapi aku suka juga, dapat jumpa dengan Syafiq. Dalam setengah jam, Syafiq sudah berada di perkarangan rumah Anis. Kereta meluncur pergi. Suasana masih tegang. Dia masih ingat ke peristiwa kat lif hari itu? Aku memulakan bicara yang acuh tak acuh. Syafiq masih tetap senyap dan buat muka sepuluh sen.

Syafiq memulakan bicara. “Ad, awak temankan saya pergi BP Mall boleh? Lepas meeting nantilah. Kawan saya ajak jumpa”.

“Ok..” Aku balas pendek.

Petang itu selepas habis meeting, Syafiq dan aku meredah bersama ratusan kereta lain yang ingin pulang ke rumah setelah penat bekerja. Memandangkan trafik merangkak perlahan macam kura-kura kena cirit-birit, dekat dua jam baru sampai BP Mall. Kami berborak rancak. Bertukar cerita daripada hal keluarga sampailah kepada cerita haiwan peliharaannya yang bernama Oneng, unik betul. Kalau di KL, sesak sikit pun rasa hangin satu badan. Tapi hari ini, lagi sesak, lagi aku suka! Dapat luangkan masa dengan Syafiq. Gatal betul. Huhuhu…

Setibanya di BP Mall, kami lihat sepasang tangan melambai-lambai dari celah manusia di Rengit Café. Aku yakin, mereka itulah yang dimaksudkan oleh Syafiq. Selepas bersalaman dan menepuk-nepuk bahu gaya orang nak lawan bola sepak persahabatan, mereka pun memulakan sesi gosip. Alah, kalau perempuan pantang saja bertemu, pasti nak sebar gosip baru. Aku anggap lelaki pun dua kali lima. Sesekali kedengaran bahasa jawa menjadi bahasa perantaraan mereka. Aku pun kurang arif tentang apa. Aku masih leka dengan game Fruit Ninja.

“Yes!” aku berseloroh. Syafiq mengubah pandang.

“Apa yang suka sangat ni Ad?” Syafiq bertanya sambil lehernya dipanjangkan tanda ingin tahu apa yang aku buat sedari tadi sampai Coffee Latte yang aku order belum sempat dihirup.

“Setakat main Fruit Ninja je pun. Macam budak-budak!”, Syafiq meneruskan bicaranya. Aku hanya menjuihkan bibir. Baru kusedar rakan Syafiq yang dua orang tadi sudah tiada di hadapan kami.

“Mana dia orang pergi? Dah balik ke?” aku menjungkitkan kening, konon-konon boleh tiru Ziana Zain lah tu.

“Dah lama balik. Awak je yang sibuk dengan Fruit Ninja. Jom, hari dah petang. Saya hantarkan awak ke hotel”. Aku menghirup Coffee Latte sebelum mengikut langkahan Syafiq. Aku nampak Cool Blog di hadapan pintu masuk, tapi belum sempat aku menyuarakan keinginanku, Syafiq sudah berada jauh di hadapan.

‘Lintas jalan?’ aku bermonolog. Aku memang diciptakan dengan masalah tidak pandai melintas jalan. Bukan tak pandai langsung, tapi aku kurang yakin kepada diri sendiri. Sebenarnya bukannya jauh nak melintas dari lobi BP Mall ke tempat parking kereta. Aku rasa neuron otak aku tak dapat berhubung secara baik. Adakah ini bermakna aku kena minum susu formula yang ada tinggi DHA? Erk. Aku sempat menarik hujung t-shirt Syafiq untuk berpaut padanya dan berjaya melintas. Moga tiada siapa yang ternampak kami. Kalau tak nahas jadi bahan bualan satu office.

“Ad! Adawiyah!” Aku macam kenal suara itu. Siapa?


Aku menoleh. Ya, memang aku kenal suara itu. Milik Kak Mas, receptionist office kami. Jarinya dihayun dua-tiga kali seraya mahu berkata yang kami sudah terkantoi. Dengan jari aku masih menarik t-shirt Syafiq. Cepat-cepat aku lepaskan. Habis aku, habis! Aku menggeleng dan Syafiq hanya tersenyum. Perjalanan dari BP Mall ke Hotel Katerina terasa lebih lama apabila kami berdua sudah kehilangan idea untuk berborak. Selepas mengucapkan terima kasih, Syafiq berlalu pergi. 

Dia Bukan Milikku (Part 1)

Dia Bukan Milikku (Part 3)

No comments: