Bagaimana hendak Split
Column from Single Column to Multiple Column ataupun bagaimana hendak
membahagi satu colum kepada beberapa column di ms excel. Ia boleh menggunakan button yang ada di excel atau juga formula excel itu sendiri. Lets check it out!
Niat di hati hendak mengasingkan nama dan description perkataan dalam satu column eperti contoh ini kepada dua column.
Title:PI Engineer
Name:Fara
Company:Trisystems
Nak jadi seperti, dua column (nama dan description)
Title: PI Engineer
Name: Fara
Company: Trisystems
Setiap perkataan berlainan saiz.
Cara paling senang ialah, anda highlight satu column A seperti di atas. pada ribbon ms Excel, pilih Tab Data, kemudian, pilih Text to Column, kemudian tanda pada check box "deliminated", pilih button Next
pilih bawah sekali, others, pada kotak kecil putih, tulis ":" (iaitu seperti apa yang kita mahu)
taraaaaaaa.... hasilnya!!!!
walau bagaimanapun ini bukan pilihan yang terbaik. jika tulisan asal banyak sangat titik dua bertindih ini ":" maka nanti hasilnya seperti di bawah.
contohnya,
Nama:Fa:ra
Title:PI:Engin:eer
Tak pasal2 jadi banyak column.
tengok. jadi pelik pula.. hihi.. bagaimana nak ubah?
nah ini penyelamatnya... sila buat okay?
cari length atau panjang perkataan terlebih dahulu. formula length, =LENGTH(A1) = B1
cari di mana titik dua bertindih =FIND("A1,1) =C1
pilih untuk asingkan yang titik dua bertindih ke paling kiri =LEFT(A1,C1)
untuk asingkan yang abjad selepas titik dua bertindih =MID(A1,C1+1,B1-C1)
kemudian sudah dapat apa yang dihajati, copy and paste without formula okay?
Semoga bermanfaat.
No comments:
Post a Comment