TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

REVIEW TEMPAT MENARIK DI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 2023

Assalam wbt dan Hai, Sebenarnya, kami memang rajin juga bawa anak-anak pergi berjalan-jalan. Jadi sajalah nak kongsikan kepada pembaca tempa...

8 Oct 2017

Budaya Membaca Al Quran - 1 Juzuk 1 Minggu (OWOJ)

Assalam wbt

Budaya membaca Al Quran sangat dituntut di dalam Islam. Membaca, memahami dan menghayati adalah perlu. Berapa ramai orang scroll facebook setiap hari tetapi tidak membaca Al Quran? Atau budaya membaca sudah menjadi adat iaitu hanya rajin membaca Al Quran jika tiba Ramadan atau mungkin ketika susah?

Saya ada mengikuti sebuah program 1W1J iaitu one week one juzuk. Ianya dianjurkan oleh orang perseorangan yg asasnya daripada mana saya tak pasti tapi kesannya baik jadi why not haa... 😀 Saya dapat tahu drp keluarga mertua.

Asasnya begini, kumpulkan 30 orang dalam satu kumpulan. Medium adalah whatsapp. Admin akan "add group" 30 orang ini. Mukadimah berkenalan sedikit sebanyak. Dan proses membaca Al Quran dimulakan secara rawak. Maksud saya rawak ialah aturan juzuk yg diperoleh pada minggu pertama, contoh saya dapat juzuk ke5 untuk minggu pertama. Selesai semua orang selesai juzuk masing2 minggu ini, admin akan update juzuk seterusnya, jadi saya teruskan juzuk 6, juzuk 7 ----> juzuk 30, juzuk 1... dan sehingga selesai kembali ke juzuk 4. (Sebab saya mula juzuk 5 tadi).

Tiada istilah untung atau rugi sebab bermula daripada juzuk bukan 1. Objektif asal ialah membudayakan Al Quran. Di sini saya ucapkan Syabas kepada Majlis Agama Negeri Melaka sebab banyak mengadakan program membudayakan Al Quran.

Jika ada sesiapa mahu memulakan perkara yg baik ini, boleh hubungi saya 0176806258. Supaya saya boleh share doa doa dan ayat-ayat, dan cara melaksanakan.



Sesiapa yang belum ada Al-Quran Tafsir, boleh dapatkannya di Shopee okay, RM45 sahaja.

Al-Quran Humaira
 

Sekian terima kasih. 


No comments: